FAQ - RODO
16. Na czym polega zasada minimalizacji i adekwatności przetwarzania danych osobowych?
Zasada minimalizacji danych polega na ograniczeniu kategorii przetwarzanych danych wyłącznie do takich, które są niezbędne i wystarczające do osiągnięcia zamierzonego celu przetwarzania. Oznacza to, że nie jest dopuszczalne przetwarzanie (zbieranie) danych nadmiarowych, tak „na wszelki wypadek”.
Zasada adekwatności oznacza, iż powinny być przetwarzane tylko takiego rodzaju dane i tylko o takiej treści, które są niezbędne ze względu na cel przetwarzania danych. Relewantność (adekwatność) danych powinna być oceniania najpóźniej w momencie ich zbierania.
17. Co to jest profilowanie?
„Profilowanie” oznacza dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się. Jest to zautomatyzowany proces prowadzący do wnioskowania o posiadaniu przez człowieka określonych cech.
Przykładem może być aplikacja bankowa, która na podstawie pozyskanych informacji automatycznie ocenia, że osoba nie powinna dostać kredytu ze względu na jej niskie wynagrodzenie i liczną rodzinę.
18. Czy praca zdalna jest tożsama z telepracą?
Praca zdalna (zwana także home office) i telepraca nie są pojęciami równoważnymi.
Aktualnie praca zdalna ma charakter incydentalny i polega na ustnej umowie między pracownikiem a pracodawcą, określającej okres, w którym pracownik nie przychodzi do zakładu pracy i wykonuje swoje obowiązki z domu. Co do zasady pracownik wykonuje pracę w zakładzie pracy, a jedynie od czasu do czasu pracodawca zezwala mu na home office. W takim przypadku do pracownika wykonującego pracę w domu stosuje się ogólne przepisy dotyczące stosunku pracy.
Tymczasem telepraca ma charakter stały. W telepracy zasadą jest wykonywanie pracy poza zakładem pracy. Jednak nie oznacza to, iż musi być wykonywana wyłącznie poza zakładem pracy. Pracodawca może ustalić, że pracownik 2 dni w tygodniu wykonuje pracę w zakładzie pracy a 3 dni pracuje w domu. Wówczas również jest to telepraca. Istnieją bowiem ustalone stałe dni pracy poza zakładem pracy. Powtarzają się one w stałych odstępach czasu.
Przy telepracy istotne znaczenie ma nie tylko praca poza zakładem pracy ale także wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej np. w celu przesłania pracodawcy efektów swojej pracy. Jeśli pracownik nie korzysta z takich środków, nie można mówić o telepracy.
Telepraca uregulowana jest przepisami prawa pracy w sposób szczególny. Brakuje jednak uregulowań dotyczących pracy zdalnej.
Opracowano na podstawie artykułu opublikowanego w witrynie infor.pl (https://www.infor.pl/prawo/praca/telepraca/2990088,Praca-zdalna-home-office-a-telepraca-przepisy-prawne.html)